Bedre hoteloplevelser med big data

Internettet bugner med data og informationer om os. Hver gang vi laver et opslag på Facebook, tilføjer en erhvervserfaring på Linkedin eller liker et billede på Instagram, bliver der tilføjet en linje mere i vores virtuelle sagsmappe. Nogle finder tanken skræmmende – andre ser muligheder i informationerne. En af dem der ser muligheder er iværksætteren Mathias Lundø Nielsen.

08. juni 2016 - Oprettet af Christian Sloth Olesen

Mathias Lundø Nielsen er født og opvokset i Randers og var blandt oplægsholderne, da Randers Kommune var vært for Iværk&Vækst. Han har grundlagt websitet Nustay, som bruger big data til at sikre, at rejsende booker det helt rigtige hotel til den rigtige pris

”I 2014 rejste min kæreste og jeg til Thailand på det der skulle have været en romantisk ferie. Desværre endte vi på et familiehotel med råben og skrigen i restauranten og badebolde og svømmeluffer i poolområdet. Det var det, der gav mig ideen til Nustay. Jeg kunne ikke forstå, hvordan jeg kunne booke det forkerte hotel. Jeg har arbejdet med e-commerce hele mit liv. Hvordan kan jeg lave dårlig research på nettet? Hvis jeg booker det forkerte hotel, hvor mange booker så ikke det forkerte hotel?” spørger Mathias Lundø Nielsen, der brugte oplevelsen til at skabe en hjemmeside til booking af hoteller, som matcher hoteller og gæster ved hjælp af big data.

”Vi har officielle samarbejder med en række sociale netværk: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter og Google+. Det betyder, at når du forbinder din profil på Nustay med din Facebook- eller LinkedIn-profil, får vi adgang til en masse oplysninger om dig, som giver os mulighed for at matche dig bedst muligt med et hotel. Vi er godkendt til alle parametre undtagen private beskeder, så vi har et rigtig godt billede af, hvad der er vigtigt for vores brugere, når de booker et hotel,” fortæller Mathias Lundø Nielsen.

Alle de data, som Nustay får om brugene ryger ned i nogle databaser, hvor de er tilknyttet brugeren og hjælper til at definere, hvad for en person er du. Hvad er dine interesser og præferencer. Facebook giver et rigtig godt indblik i din private profil og LinkedIn giver en god idé om, hvad du foretager dig rent professionelt – fx om du har en høj indkomst.

 

Jo bedre match – jo større besparelse

Ud over data fra blandt andet Facebook og LinkedIn, får Nustay også informationer direkte fra brugerne, når de opretter deres profil, fortæller Mathias Lundø Nielsen:

”Nogle af de vigtigste parametre, som brugerne giver manuelt, er sådan noget som ”vibe” på hotellet. Det er nogle lidt atypiske parametre, men på grund af den måde vi indsamler data på, er de sindssygt vigtige. De fortæller rigtig, rigtig meget om, hvilken slags hotel du skal på. Hvis ”viben” ikke betyder noget for dig, og du skal på et fem-stjernet hotel i London, og vi kan se at du i øvrigt matcher med Dorchester, så skal du på Dorchester, for det er ikke et hotel, der slår sig op på at have en fed ”vibe”. Det er et meget privat hotel, hvor de holder på formerne, og hvor personalet kun taler til dig, hvis du spørger dem om noget. Hvis hotellets ”vibe” derimod er vigtig for dig, skal du på et hotel, hvor der er meget mere gang i den -  hvor det er meget mere ungt. Og så er det ikke Dorchester, du bliver matchet med i vores system.”

Nustay er skruet sådan sammen, at jo bedre du matcher et hotel, jo større rabat får du. Ifølge Mathias Lundø Nielsen er der to grunde til at hotellerne ønsker at give rabat, til de gæster som matcher hotellet bedst:

”For det første er der større chance for, at den her gæst vil bruge flere penge under sit besøg, på de faciliteter, der er – fx room service, restauranter, wellness etc. Det betyder rigtig meget for resorter, som lever af ”romantic getaways” og ”family” og det kan også være vigtigt i forhold til ”business travels”. Hvis hotellets restaurant er japansk, og du elsker bare japansk mad, så er chancen for at du bliver på hotellet og spiser om aftenen ret stor. Den anden faktor, som gør, at hotellerne vil give rabatter til vores kunder er, at de ønsker at sortere de kunder fra, som de er klar over ikke vil have en god oplevelse. Et familieresort er fx ikke interesseret i at blive bedømt af et par på ”romantisk getaway”. Tripadvisor, som er en hjemmeside hvor rejsende kan give bedømmelser af fx hoteller, har enormt meget magt. Hvis et hotel har en dårlig Tripadvisover-vurdering så har de et problem. Et stort problem.”

 

Satser i første omgang på Skandinavien

Nustay kører pt i beta – dvs. en testversion, hvor de brugere, som vælger at være med, på forhånd er klar over, at det ikke er en helt stabil udgave, de har med at gøre. I løbet af sommeren 2016 regner Mathias Lundø Nielsen med, at siden er klar til at åbne op for på fuldt blus:

”Da vi annoncerede at Lars Seier Christensen og Casper Christensen er med inde over, tilmeldte 1,1 procent af den danske befolkning sig. Det var lidt mere, end vi havde regnet med, og det betød, at vi ikke turde lave helt vildt meget markedsføring. Hvis vi tager Sverige og Norge med har vi tæt på 100.000 brugere nu, og vi har forskellige markedsføringsaftaler og ret store kampagner sat op til mange lande, og dem tør vi simpelthen ikke starte, før vi har set, at det kører med de kunder, vi har nu. Når det har så stor interesse, så skal det også virke, når vi åbner op for alle. Det skal ikke blive langsomt, fordi der er mange brugere.”

Nustays hovedfokus ligger i år på Skandinavien – specielt Danmark. I 2017 regner Mathias Lundø Nielsen med at lukke en aftale med en venturefond i fra enten USA eller England og så komme rigtigt i gang derefter.


Teenager med fart på

Det er ikke nyt for Mathias Lundø Nielsen at lave forretninger på internettet. Den unge iværksætter, som i dag er 26 år, har været selvstændig siden han var 17 år gammel. De første år af hans karriere arbejdede han med webshops indenfor modebranchen. En branche hvor han oplevede både op- og nedture.

”Et af vores mærker, Ed Hardy, brændte virkelig igennem i 2010. Vi solgte helt vanvittigt. Lige pludselig eksploderede webshoppen bare, og 2012 blev et vanvittigt år, hvor jeg begyndte at tjene rigtig mange penge – og brugte rigtig mange penge. 2013 startede også godt ud. Vi begyndte at geare op for at blive til en rigtig virksomhed – og så kom Zalando fra Tyskland, og smadrede hele markedet.”

Sommeren 2013 var så slem at Mathias Lundø Nielsen endte med at gå konkurs med sin virksomhed og var tæt på en personlig konkurs inden det i 2014 lykkedes det at få solgt resterne af de gamle virksomheder til en konkurrent.

Det var også i 2014, han var på den ”romantiske ferie” med kæresten, som endte med at byde på badedyr og skrigende unge, og dermed føde ideen til Nustay.

Den unge virksomhed har allerede fået en del omtale. Ikke mindst i kraft af store investeringer fra blandt andre Lars Seier Christensen fra Saxo Bank og samarbejdet med standupkomikeren Casper Christensen. Mathias Lundø Nielsen bor i dag i Dubai, hvorfra han driver Nustay.